Anusch B – We are made of more Water than Blood / photo © P Niset 53

De Belgische kunstenares Anusch B. laat zich voor haar werk inspireren door ontmoetingen, gesprekken, momenten van verwondering etc. Met ieder van haar kunstwerken wil ze emotie oproepen, de blik van de toeschouwer verrijken met schoonheid en licht …. Eén van de regelmatig terugkerende thema’s is ‘scarificatie’, dat symbool staat voor de krassen die het leven op de ziel van de mens achterlaat. Anusch bracht haar jeugd door aan de Ivoorkust en dat heeft zichtbaar invloed op haar werk.

De kunstenares geniet een bijzondere reputatie op het gebied van werken met (glazen)kralen. De kunstenares is bovendien lid van de Association des Perliers d’Art de France, een organisatie die zich inzet voor het verkrijgen van erkenning door de UNESCO van de glaskunst, en in het bijzonder het werken met kralen, als immaterieel cultureel erfgoed. In België staat ze in artistieke kringen bekend om haar eigentijdse creaties van geblazen en gegoten glas. In 2015 ontvangt ze een studiebeurs van de Koning Boudewijn-stichting en het Fonds Sofina-Boël voor Onderwijs en Talent. In 2019 is Anusch eregast tijdens de ‘Biennale de la perle’ in het MusVerre in Sars-Poteries (Frankrijk). Maar ze is ook leergierig en besluit zich verder te verdiepen in artistieke technieken, zoals het printen van foto’s op glas. Haar hechte band met Afrika is ze altijd blijven koesteren…

Naast het werk dat een beeld geeft van haar artistieke parcours, presenteert de kunstenares ook een aantal sculpturen die ze voor een deel in de ateliers van het Musée du Verre creëerde.

Anusch B Scarifications 2020 photo © P Demeuse Livre15-2

Opening van de tentoonstelling :
 22-10-2021 om 19 uur.

Om 18 uur, voor de opening van de tentoonstelling,  een voorstelling van

DE ROSENTUIN

« De Rosentuin » in het Perzisch “Gulistan” is een verzameling van verhalen en korte gedichten in de trant van de geschriften van Confucius, van Lao Tseu of, dichter bij ons, van Montaigne.
Zoals alle grote teksten, lijkt “Le jardin des Roses” gisteren te zijn geschreven, speciaal voor ons, om onze vragen en zorgen van vandaag te beantwoorden.
Het is een theatervoorstelling met vertelmateriaal als uitganspunt.
Met grote eenvoud en nuchterheid ontwinkelt Abdelmalek Kadi een fysiek en verfijnd spel dat deze oude woorden doet resoneren, terwijl de muziek als contrapunt fungeert hier als een echt personage dat deze tekst accentueert en de toneelruimte bewoont.

photo © @koenbroos

Spel, tekst en regisseur : Albelmalek Kadi
Muzikale creatie werd verzorgd door zanger en dafspeler (traditioneel percussie instrument) Khaled Alhafez die muziek speelt uit het oude Syrie.

Op de dwarsfluit : Pierre Bernard

MUSÉE DU VERRE-GLAS MUSEUM