VERLENGING TOT 8 MEI!

Vanaf 14 november 2015 tot 13 maart 2016 in het Paleis voor Schone Kunsten van Charleroi

De bloei van het gebruik van gebrandschilderde ramen in de architectuur valt samen met de ontwikkeling van de art nouveau en zet zich door gedurende de daarop volgende art deco-periode. Glasramen en andere composities met glas veroverden een vaste plaats in de burgerlijke architectuurprojecten: ze verschenen bij bovenlichten van voordeuren of vensters, scheidingswanden in het interieur, hoge glazen deuren, plafondkoepels, enz. … De kunst van gebrandschilderd glas sluit perfect aan bij de voorliefde voor decoratieve uitbundigheid van de art nouveau  maar ook bij de terugkeer naar strakke lijnen van de art deco en past wonderwel bij de andere architecturale elementen die toen in de mode waren: keramiek, faience, marmer…  Deze hernieuwde belangstelling voor glas in de architectuur valt samen met de ontwikkeling van hygiënistische stellingen, die pleiten voor meer lucht, licht en ruimte in openbare en privégebouwen.

Charleroi vormt geen uitzondering op de regel. In de architecturale ontwerpen voorgelegd aan privépersonen die besluiten een huis te bouwen in de nieuwe wijken van de stad in volle bloei, wordt veel aandacht besteed aan het glasraam, dat even alomtegenwoordig wordt als de vlakglasindustrie in Charleroi aan het begin van de 20ste eeuw.

De tentoonstelling “Charleroi, tussen schaduw en licht. Het glasraam in privégebouwen (1880-1930/40)” stelt voor eerst te ontdekken hoe een glasraam tot stand komt. Vervolgens kan het publiek kennismaken met glasramen uit de particuliere  architectuur, soms verdwenen, soms nog aanwezig, aan de hand van originele stukken afkomstig uit museumcollecties, maar ook met behulp van archiefdocumenten en foto’s bestemd voor de inventaris die het Glasmuseum sinds 2012 aanlegt. Een derde luik is gewijd aan het hedendaagse glasraam, met werk van Ivan Vanaise.

EEN TENTOONSTELLING VAN HET GLASMUSEUM IN HET PALAIS DES BEAUX-ARTS
Place du Manège