MUSEUM VOOR SCHONE KUNSTEN

EEN COLLECTIE DIE OPENSTAAT VOOR DE WERELD

3 EEUWEN PASSIE EN GESCHIEDENIS

Het Museum voor Schone Kunsten herbergt getuigenissen van het verleden - 19de en 20ste eeuw - en van het artistieke heden van Charleroi en zijn omgeving, van het Henegouws bekken en, meer in het algemeen, van Wallonië. De omvangrijke collectie schilderijen, beeldhouwwerken, grafiek, tekeningen, foto's, keramiek, video's of installaties is gebaseerd op werken van kunstenaars die een band hebben met de streek omdat ze er geboren werden, er leefden en werkten of er zich door lieten inspireren. Het Museum schenkt tevens aandacht aan hedendaagse kunstenaars die deze streek en de belangrijke eigentijdse maatschappelijke en menselijke kwesties op een of andere manier ter sprake brengen. De aldus opgebouwde collectie maakt het mogelijk aansluiting te vinden met nationale en internationale kunsthistorische stromingen, zoals het neoclassicisme, de romantiek, het oriëntalisme, het realisme of het neo- en het postimpressionisme, de abstracte kunst, het surrealisme en de hedendaagse kunst.

Het huidig decorontwerp van de permanente collecties is gebaseerd op drie hoofdlijnen, namelijk Verbondenheid met de aarde, Openheid voor de wereld en Universele draagwijdte van het woord. Het ontvouwt zich in meerdere hoofdstukken die aan de hand van een elementaire chronologie de belangrijke etappes van de lokale en Belgische Geschiedenis en de Kunstgeschiedenis in het licht stellen en reikt denkpistes over de plaats van de mens in de maatschappij aan.

Tussen de voorgestelde kunstenaars treffen we namen aan als François-Joseph Navez, Jean-François Portaels, Félicien Rops, James Ensor, Rik Wouters, Anna Boch, Constantin Meunier, Maximilien Luce, Pierre Paulus, Anto Carte, René Magritte, Paul Delvaux, Armand Simon, Alphonse Darville, Gustave Camus, Marc Feulien, Jacques Lennep, Johan Muyle, Philippe Herbet, Michaël Matthys...

Het Museum, een plaats voor ontdekkingen en experimenten, waar benaderingswijzen van de kunst en de kunstenaars, van het eigen ik en van de wereld getoetst worden, beschikt over een educatieve en culturele dienst, die als opdracht heeft het kijken te stimuleren, gevoelens los te weken, kennis te verschaffen en de kritische zin aan te scherpen. Om dit doel te bereiken biedt het verschillende soorten bemiddeling aan die zich richten tot volwassenen, adolescenten, kinderen binnen een schoolse context en daarbuiten en zelfs tot de allerkleinsten, gezinnen of kwetsbare publieksgroepen. Geleide bezoeken, dynamische bezoeken, thematische trajecten, creatieve workshops, maar ook conferenties, bezoeken met vertellingen, theatervoorstellingen en concerten zijn hierbij de uitwisselingsvormen bij uitstek om steeds opnieuw toegang te krijgen tot het patrimonium.

Illustrations : Vues du Musée des Beaux-Arts (c) MBArts

La valeur réelle de l'art est en fonction de son pouvoir de révélation libératrice.

René Magritte

Tout l'intérêt de l'art se troue dans le commencement. Après le commencement, c'est déjà la fin.

Pablo Picasso

Les œuvres d'art ne sont pas de purs symboles, mais de véritables objets nécessaires à la vie des groupes sociaux.

Pierre Francastel

La culture, c'est ce qui reste quand on a tout oublié.

Émile Henriot

Les excuses ne figurent pas dans l'art, les intentions n'y sont pas comptées : à tout moment l'artiste doit écouter son instinct ce qui fait que l'art est ce qu'il y a de plus réel, la plus austère école de la vie et le vrai jugement dernier.

Marcel Proust

Le doute est père de la création.

Galilée

TEL+32 (0)71 86 11 34