In 2018 ontving het Glasmuseum een belangrijke schenking: 69 sculpturen die de Studio Glass uit de jaren ’80 en het begin van de jaren ’90 vertegenwoordigden. Deze sculpturen vormden de privéverzameling van de galerijhoudster Christine Ermel, die zich meer dan tien jaar inzette voor de promotie van het glas in België en in heel de wereld.

Op die manier knoopte zij meer bepaald professionele relaties aan met glaskunstenaars uit Oost-Europa en droeg zo bij tot de bekendheid van deze artiesten van achter het ijzeren gordijn. Zij organiseerde tevens talrijke tentoonstellingen in haar galerij in Brussel, in de Sint-Annastraat en later in Rixensart, in het beroepsgedeelte van haar privéwoning.

Christine Ermel overleed in 2013 en liet een verzameling na met werken van enkele grote namen uit de hedendaagse glaskunst: Stanislas Libenský en Jaroslava Brychtová, Tessa Clegg, Antoine en Etienne Leperlier, Askold Zacko, Zoltán Bohus, Gizela Sabokova, Václav Cigler, Isabelle Monod, Colin Reid, Jaromír Rybák, …. allemaal persoonlijkheden uit de wereld van het glas die deel uitmaken van de schenking en een onschatbare verrijking zijn van de collecties hedendaagse kunst van het Glasmuseum.

Om hulde te brengen aan de schenkers en hun zijn dankbaarheid te betuigen, zal het Glasmuseum van 27 april tot 1 september een compilatietentoonstelling organiseren: een selectie van 35 werken uit de schenking zullen tentoongesteld worden in de ruimte voor hedendaagse kunst van het Glasmuseum, samen met andere sculpturen afkomstig uit de reserves van het museum.

Bij die gelegenheid wordt er een catalogus van 112 pagina’s uitgegeven, waarin de volledige schenking is opgenomen, rijkelijk geïllustreerd met foto’s van de sculpturen en aangevuld met informatie over de kunstenaars. Verkoopprijs: 10 €.

INFOS EN RESERVATIE
Musée du Verre-Glas Museum