Dit jaar presenteert het Glas Museum zijn eerste tweejaarlijkse tentoonstelling van hedendaags glas, getiteld Constellation, van 23 mei tot 14 juli 2024 in het Museum van Schone Kunsten in Charleroi. Het doel is de plaats van glas als medium voor hedendaagse kunst te verdedigen.

Glas is een complex en veelzijdig materiaal: het wordt gebruikt in het dagelijks leven en door ambachtslieden, maar ook in hedendaagse sculpturen en installaties, en het wordt steeds meer gewaardeerd door beeldende kunstenaars, die gefascineerd zijn door de vele vormen die glas kan aannemen.

Omdat het in 2024 100 jaar geleden is dat het Surrealistisch Manifest werd gepubliceerd, hebben we kunstenaars uitgenodigd om een werk te presenteren dat verband houdt met het emblematische schilderij “Het rijk der reflectie” (1938) van René Magritte, dat deel zal uitmaken van het parcours van de tentoonstelling.

Uiteindelijk werden 22 werken geselecteerd, die elk op hun eigen manier een eerbetoon brengen aan deze reus van het Belgische surrealisme. De selectie bevat zowel grote namen uit de glaskunst als jonge opkomende kunstenaars uit heel Europa.

Kom en ontdek de rijkdom van glas en al zijn artistieke dimensies via de sculpturen en installaties die rond het schilderij van Magritte zijn samengebracht.

Geselecteerde kunstenaars :

Aurélie Abadie en Samuel Sauques (Frankrijk)

Anne Alsina Bardagi (Spanje)

Elena Antonishina alias Kira Vertebra (Zweden)

Pauline Bétin (Frankrijk)

Thérèse Bouwens (Nederland)

Karen Browning (Verenigd Koninkrijk)

Evy Cohen (Frankrijk)

Claire Deleurme (Frankrijk)

Chantal Delporte (België)

Mathis Esnault (Frankrijk)

Jean Gazdac (Frankrijk)