EEN COLLECTIE DIE AANDACHT BESTEEDT AAN 3 ASPECTEN
KUNST, GESCHIEDENIS EN TECHNIEK
KUNST
De kleur-, bewerkings- en decoratietechnieken worden op een complexe manier gecombineerd om een visueel en tastbaar wonder tot stand te brengen...
Poeders met trieste en doffe kleuren …
Dit zijn kleuroxides, klaar voor de vuurdoop. In het glas zullen zij ten volle tot uiting komen: zwavel-, uranium- en zilvergeel… ijzer- en chroomgroen … goud-, koper-, en seleniumrood …kobalt- en koperblauw …nikkel- en mangaanpaars…
De meeste zijn reeds gekend sedert de grijze oudheid.
Is iets mooi omdat het nuttig is, of is het nuttig omdat het mooi is?
Glas slaagde er in zijn lange bestaan in die twee eigenschappen moeiteloos te combineren door voorwerpen voor dagelijks gebruik van schoonheid te doordringen.
Bolvormige vazen "Ajuinen van Jemeppe"
Geblazen en geperst glas. De ene lichtjes geblauwd wit opaal, blauwe emailpoeders op de voet en dunne opstijgende draden op de hoge hals, warm bewerkt, warm geopende hals. De andere geblazen en geperst blauw opaal, decor uitgevoerd met behulp van blauwe en bordeauxkleurige emailpoeders, warm bewerkt. Blauwe draden die opstijgen naar de warm geopende hals.
Merkteken in blauw email aangebracht met een sjabloon op de voet van de vazen "VSL".
Kristalfabriek van Val Saint-Lambert, Afdeling Jemeppe.
België, Jemeppe-sur-Meuse, rond 1920.
Inv.3858-3859
Foto : Paul Louis
Huwelijksglas " Louis-Ida " (model van een waterglas van het Metternich-servies )
Glas uit halfkristal of helder glas, verguld met oud goud, met de slijpsteen geslepen en gegraveerd: "Louis-Ida 1859" in een cartouche, luchtbel in de steel, zeshoekige voet.
Kristalfabriek van Val Saint-Lambert
België, Seraing, 1859
Inv.3853
Foto: Paul Louis
Is het licht niet de beste bondgenoot van het glas?
Een hard materiaal dat bij verwarming met een vlam buitengewoon vervormbaar wordt en waarvan de moleculaire structuur doet denken aan deze van vloeistoffen …
Magisch materiaal van amuletten en kristallen bollen, dat nochtans zo banaal is en door zijn gebruik in ons dagelijks leven van alle luister ontdaan lijkt te zijn …
Een diabolisch materiaal dat door de middeleeuwse kerk uit de graven werd geband, terwijl het tegelijkertijd een ereplaats kreeg in de glasramen die Gods majesteit moesten verheerlijken …
Een materiaal dat zich naar al onze grillen schikt, vazen, ruiten, mozaïeken, draden, lenzen en sculpturen, maar anderzijds breekt wanneer het geweld wordt aangedaan …
Voor sommigen is de transparantie de eigenschap die het best bij het glas past, vooral in samenspel met het reliëf …
Een koud materiaal? Ja, misschien wel ... maar doodrongen van intens leven!