MUSEUM VOOR SCHONE KUNSTEN/EXPOSITIE REG’ARTS DÉCALÉS/VAN 10 NOVEMBER 2016 TOT 11 FEBRUARY 2017

Grete Stern, Allemagne/Argentine, 1904-1999, ca 1951. Collection Musée de la Photographie © Grete Stern

Een onuitgegeven en participatieve tentoonstelling!

Tussen de talrijke festiviteiten in het kader van de viering van de 350 jaar Charleroi brengt de tentoonstelling Reg’Arts décalés  de participatie van de burgers in de praktijk, zodat het Publiek aan Zet is…

Om culturele instellingen en publiek dichter bij elkaar te brengen hadden de vzw Mooss, het Museum voor Schone Kunsten en het Museum van de Fotografie van Charleroi en de Coöperatieve CERA het originele idee om aan de burgers te vragen zelf een tentoonstelling van A tot Z te ontwerpen, op te zetten en te promoten.

Musea op zoek naar een publiek… Ja, een echte uitdaging!

Sinds april 2016 staken de deelnemers aan dit project de handen uit de mouwen. Eerst vergaarden zij op een ludieke manier de kennis die nodig is voor de opbouw van een tentoonstelling. Vervolgens kwamen zij tijdens bezoeken aan de opslagplaatsen van de musea rechtstreeks in contact met de kunstwerken. Zo werd hun nieuwsgierigheid gewekt en de aldus ontstane warme band maakte het opzetten van deze originele tentoonstelling mogelijk!

Reg’Arts décalés nodigt uit tot een andere kijk op de werken. De tentoonstelling gaat in op de begrippen “zien” en “bekijken” en ondervraagt ons over de manier waarop wij een werk afhankelijk van zijn context waarnemen. De 50 stukken waaruit deze tentoonstelling bestaat worden op spectaculaire wijze in scène gezet op een manier die volledig door de burgers-deelnemers geconcipieerd werd.

Mis deze verrassende tentoonstelling niet want zij werd “door het publiek voor het publiek” bedacht. Publiek aan Zet is het bewijs dat iedereen er baat bij heeft  wanneer kunst en publiek nader bij elkaar worden gebracht!

MET DE STEUN VAN DE VZW

LES AMIS DES MUSÉES DE LA VILLE DE CHARLEROI