GLAS MUSEUM/COMPILATIE TENTOONSTELLING GEWIJD AAN PERRIN & PERRIN/PLACER, PLACER ENCORE ET LAISSER FAIRE/VAN 29.11.2019 TOT 19.04.2020

Martine en Jacki Perrin hebben hun leven en werk samen opgebouwd sedert 1967.

Hun eerste medium zal de keramiek zijn, maar zij zullen zich ook interesseren voor de kalligrafie, die zij onder leiding van de Koreaanse artiest Ung No Lee bestuderen.

In de jaren 1990 beginnen zij beetje bij beetje belangstelling te tonen voor glas. En vanaf 1998 geven zij vaak cursussen aan de zomeruniversiteiten van het glas van Sars-Poterie.

Hun werken verwijzen naar de kalligrafie, de poëzie en de muziek. De subtiele composities van leegte en volheid scheppen een taal die naar de hemel opstijgt. Via het lichtspel en de transparantie in deze naar het schrift en de muziek verwijzende constructies, analyseren zij  het gebaar, vieren zij het leven en ondervragen zij de tijd.

Dit bescheiden koppel met een immense wijsheid deelt zijn kennis graag met andere kunstenaars. Zij gedragen zich met een zekere nederigheid, ondanks hun uitgebreide kennis van het medium glas, dat zij samen hebben leren beheersen.

In 2009 wordt hun artistieke carrière bekroond met hun benoeming tot Ridder in de Orde der Kunsten en Letteren. Hun werken zijn terug te vinden in de vaste collecties van grote instellingen: het MusVerre in Sars-Poterie (Frankrijk), het MUDAC in Laussane (Zwitserland), het Musée des Arts décoratifs in Parijs (Frankrijk).

Deze lange carrière en deze nauwe verbondenheid met het glas verdienden een compilatietentoonstelling in het Glasmuseum.

Vanaf 29 november zal het publiek de mogelijkheid krijgen om een selectie van bijna dertig werken van deze buitengewone artiesten te komen ontdekken, met de voorstelling van de installatie X-Press, die in 2017 door de Stad Charleroi voor het Glasmuseum werd aangekocht.

Deze tentoonstelling  zal samenvallen met de publicatie van een rijk geïllustreerde catalogus van 112 pagina’s, waarin de carrière van deze twee kunstenaars beschreven wordt (verkoopprijs: 10 euro). Vernissage in het Glasmuseum op 28 november 2019 om 19 u.

INFOS EN RESERVATIE
MUSÉE DU VERRE-GLAS MUSEUM